Precies zien wat je bezoekers doen op je website?

Dat kan met Hotjar. Hotjar is een set van analytics tools die je helpen om kwalitatieve data te verzamelen. Met deze tools geeft Hotjar je inzicht in wat je bezoekers doen op je website.

Eenvoudig starten met Hotjar

Je kunt deze tool voor bijna iedere website gebruiken. Starten is even eenvoudig als starten met Google Analytics. Je maakt een account aan via de website en voegt je eigen domein toe. Vervolgens ontvang je een code snippet die je moet toevoegen aan iedere pagina op je website. Dit kun je bijvoorbeeld ook prima doen via Google Tag Manager.
Belangrijk om te melden is dat er geen grote impact te zien is qua snelheid van de website / webshop en dat is natuurlijk wel belangrijk bij de inzet van tools als deze.

Wat kun je er mee?

De twee functies die ik het meeste gebruik binnen Hotjar zijn:

Heatmaps: hiermee worden alle kliks, taps (mobile), muisbewegingen en scrolling activiteiten samengevoegd voor één pagina en gevisualiseerd.

User recordings: dit zijn opgenomen bezoeken van echter gebruikers op de website in videoformaat. Je kunt dus een filmpje en zie hoe bezoekers klikken, tappen, scrollen, navigeren en typen door je website. En dus ook als ze ergens niet uit komen of vast zitten in een pagina.

 

Waarom Hotjar inzetten?

Er zijn een aantal redenen om Hotjar in te zetten op jouw website of webshop. Je krijgt écht inzicht in het gedrag van je bezoekers en klanten.
Zelf gebruik het vooral om na te gaan of er niets mis gaat in je site. Hiermee kijk ik bijvoorbeeld of de klant makkelijk vindt wat er gezocht wordt en er makkelijk door de site genavigeerd wordt en de juiste pagina’s eenvoudig bereikt worden.
Tevens kom je op deze manier bijvoorbeeld achter technische fouten (je kunt bijvoorbeeld zien waar en wanneer mensen afhaken tijdens een bestelproces).
Naast bovengenoemde heatmaps en user recordings biedt Hotjar ook nog: Conversion funnels, feedback polls en uitgebreide surveys.

Is het gebruik gratis?

Hotjar is een freemium tool. Je kunt starten met een gratis versie. Hiermee kun je bijvoorbeeld maximaal 100 recordings in één keer opnemen en in totaal 300 recordings. Ook kun je een aantal heatmaps maken op verschillende pagina’s.

 

Heb je meer inzichten nodig dan zijn de prijzen zeer schappelijk en je betaalde abonnement is maandelijks opzegbaar. Bij een aantal webshop klanten zet ik de betaalde variant regelmatig in. Zeker als er in het design of in de techniek van de webshop iets gewijzigd is.

 

 

Ontdek meer

Delen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
De snelheid van je website testen
Analytics

De snelheid van je website testen

De snelheid van je website testen De snelheid van je website is belangrijk voor de bezoeker. Je wilt het liefst een supersnelle website voor de