Nieuw op Facebook & Instagram: shops

Facebook komt met een nieuwe webshop-functie: Shops. Hiermee kunnen ondernemers gratis storefronts (online etalages) op Facebook en Instagram inrichten. Deze lancering geeft een grote boost aan e-commerce via social media. Handig voor bedrijven die hun fysieke verkoop naar de online wereld willen verplaatsen, zeker als ze zelf nog geen webshop hebben.

Facebook Shops – Hoe werkt het & hoe ziet het eruit?

Het werkt eigenlijk heel simpel. Facebook helpt je overzichtelijk door alle stappen heen.

Allereerst krijg je de optie om de lay-out en stijl aan te passen. Met deze opties kun je de Shop mooi laten aansluiten bij je eigen huisstijl.

Ook de grootte, kleur en het uiterlijk van de tekst en knoppen kun je personaliseren.

Naast de standaard kleuren die Facebook voorschotelt, is er gelukkig ook een extra optie om je eigen huisstijlkleur via een HEX-code in te voeren.

Op het moment is direct afrekenen via Shops alleen beschikbaar in de Verenigde Staten. In de andere landen moeten de gebruikers nog doorklikken naar de pagina van de webshop. Maar als het aan Facebook ligt komt hier snel verandering in.

Steeds meer online verkopen

Met de lancering van Shops wil CEO Mark Zuckerberg bedrijven helpen om tijdens de coronacrisis hun producten te blijven verkopen. Hij liet tijdens een livestream weten: “If you can’t physically open your store or restaurant, you can still take orders online and ship them to people.” Nu het coronavirus de fysieke winkelbezoeken belemmert, maken steeds meer bedrijven de stap naar online verkopen. Dat is bijvoorbeeld zichtbaar in de enorme stijging in verkopen via Amazon.

Met de nieuwe webshop-functie gaan ze ook echt de concurrentie aan met Amazon. Facebook heeft al meerdere acties ondernomen om toe te treden tot de e-commercewereld, maar tot nu toe waren deze pogingen nog niet heel succesvol. Maar naast Amazon kunnen grote platformen als bol.com en Coolblue hier natuurlijk ook de impact van gaan voelen.

Om de online ervaring zo optimaal mogelijk te maken, werkt Facebook samen met partners zoals Shopify, BigCommerce, WooCommerce, ChannelAdvisor, CedCommerce, Cafe24, Tienda Nube en Feedonomics. Via de software van deze bedrijven kun je de producten in je ‘webshop’ aanbieden.

We zijn erg benieuwd of Shops aan gaat slaan en Facebook hiermee een grote speler in de E-commerce wereld gaat worden.

Ontdek meer

Delen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
De snelheid van je website testen
Analytics

De snelheid van je website testen

De snelheid van je website testen De snelheid van je website is belangrijk voor de bezoeker. Je wilt het liefst een supersnelle website voor de